Teejuht läbi Aucklandi väikesaare Waiheke veiniistanduste

“Te peate kindlasti Waihekele minema! See on imeline!” – seda lauset pole me kuulnud mitte ühelt või kahelt kohalikult, vaid peaaegu kõigilt, kellega on Aucklandi ümbruses reisimisest juttu tulnud. Waiheke näol pole tegemist mitte ainult üleriigilise pärliga. Lonely Planeti 2016. aasta parimate reisisihtkohtade viienda koha omanikuna on saareke pälvinud lausa terve maailma tähelepanu.

Pole kahtlustki, et Waihekega enim seostuvad sõnad on “vein” ja “paradiisisaar”. Meie võtsime oma päevase reisi fookusesse eelkõige esimese, kuid paradiisihõngu tundsime juba siis, kui saar silmapiirile jõudis – vesi oli erksinine ning ehk oli see luul, aga isegi õhk tundus palju troopilisem kui enne praamile astumist.

dellows4

Kui üldiselt oleme püüdnud turistituure vältida, siis seekord olime nii turistid kui vähegi olla saab. Soetasime endale Waiheketour’i 89 NZD maksva voucheri, mille eest lubati meile veinidegusteerimist kolmes istanduses, transporti sadamast istandustesse ja tagasi ning BBQ lõunat.

Olgu mainitud, et autoga oleks saarele minna üpriski kulukas (edasi-tagasi 170 NZD) ning kui eesmärgiks on lihtsalt Waiheke võlusid nautida, siis pole sellel ka väga mõtet. Kui me peaks teist korda sinna sattuma (mida me väga tahaks oma plaanidesse võtta), võtaksimegi ilmselt seljakotid selga ja teeksime ühe mõnusa matka. Isegi ühistransport on saarel üllatavalt arvestatav  (kuigi katab vaid pool saarest) ning alati on võimalus rentida ka jalgrast või rollerit.

peacock3

Läbi veiniistanduste sõidutas meid Justin. 50ndates hipist väikemajade disainer, kes suvisel ajal teenib raha meiesuguseid ühest veiniistandusest teise vedades. Tulistasime talle järjest küsimusi nii istanduste kui ka Waiheke üldise elu kohta. Kui uurisime saarel tegutsevate veiniistanduste koguarvu, saime Justinilt vastuseks 55. “133 kilomeetrise ümbermõõduga saarekese kohta on 55 ikka päris palju!”, väljendasime oma imestust. Kui aga hiljem sama fakti ühes istanduses välja käisin, siis öeldi selle peale, et nii palju küll pole. “Aga, no kui Justin ütles, siis…”

dellows2

Kui uurisime istanduste arvu Waiheke veinikasvatajate ühendusest, saime kogusummaks 30, millest 19 istandust on avatud külastajatele igapäevaselt. Siit moraal – hipigiidide juttu ei tasu alati puhta kullana võtta!

Esimene peatus – Batch Winery

Batch winery

Esimesena peatus meie tripibuss Waiheke kõrgeimas veiniistanduses, Batch Winery’s. Sealne degusteerimine hõlmas viie erineva veini mekkimist, jalutuskäiku viinamarjaistikute vahel ning ühtlasi saime kiigata ka veinitootmise telgitaguseid – masinaid ja veinivaate. Kui eelmised omanikud püüdsid ainult Syrah’d kasvatada, siis Craig Thomas ja tema perekond istutasid suure osa taimedest ümber ning nüüd toodab pereettevõte väga edukalt lisaks Syrah’le Cabernet Sauvignon’i, Cabernet Franc’i, Merlot, Malbec’it, Pinot Gris’i, Chardonnay’d, Flora’t ning ainsana kogu saarel ka vahuveini. Kõige meeldejäävamalt mekkis esimesesest istandusest 2014. aasta Pinot Gris.

thomasb4

Kas ja miks me soovitaksime Batch Winery’t külastada?

+ Kaunis vaade, mõnus ja avar õhkkond ning rohkelt uudistamist
+  Näeb viinamarjaistikuid ning saab nende vahel jalutuskäigu teha
+ Tegemist on Waiheke kõrgeima veiniistandusega
+ Ulrika, kes on Waihekel elanud, teadis öelda, et Batch Winery kõrvalt läheb mööda mõnus matkarada ning tänu sellele tema Batchi sattuski. Miks mitte kahte ühendada?
+ Bach Winery pakub külastajatele tasuta transporti sadamast ja tagasi
–  Batch Winery’t esindav neiu oli küll meeldiv, kuid jäi mõne meie küsimuse juures pisut kahtlevaks

thomasb

Teine peatus – Peacock Sky

Teisena viis Justin meid 2008. aastal rajatud Peacock Sky’sse, mis asub Batch Winery’st küll kõigest 800 meetri kaugusel, kuid nagu Uus-Meremaale omane, puudub sinna otsetee. Seega paari minuti asemel kulus meil sinna jõudmiseks paarkümmend. Peacock Sky’s leidsime endale kohad laua ümber ning saime kõiki veine mekkida koos maitseid rõhutava toiduampsuga. Meie lemmikuks sai 2016. aasta Rose, mille me ka endale 29 NZD eest kaasa soetasime. Muuseas, veinidegusteerimised Peacock Sky’s ei piirdu vaid Inglise keelega. Lisaks sellele on neil võimekus vastu võtta ka prantsuse-, hollandi-, mandarini- ja saksakeelseid turiste.

peacock2

Kas ja miks tasub Peacock Sky’d külastada?

+ Maitsvate suupistetega veini degusteerimine oli põnev elamus
+ Maitseid tutvustas meile prantslasest noormees, kes tundus veinimaailmast palju teadlikum olema kui Batch Winery neidis
+ Degusteerimine oli pigem minikoolitus kui pelgalt veini mekkimine
–  Reaalseid veiniistikuid, restorani ega muud me Peacock Sky’st veinituuri jooksul näha ei jõudnud. Kui Batch’iga võrrelda, siis tundus esimeses rohkem vaatamist ja detaile.

Kolmas peatus – Dellows Winery

dellows1

Meie päeva viimases istanduses, Dellows Winery’s võttis meid vastu omanik ise. Kuigi põhirõhk on ka selles istanduses veinidel, siis meie üllatuseks valmistatakse seal ka viina, puskarit, gini ja rummi. Võrreldes eelmiste veiniistandustega ei paistnud Dellows’il restorani olevat. Küll aga oli neil BBQ ala, kus nautisime tuuri lõpetuseks Justini grillmeistrioskuseid. Maitsemeeltele jäi kõige enam meelde 2015. aasta Sauvignon Blanc, mida ostsime kaasa lausa kaks pudelit (pudeli hind oli muidu 25 NZD, aga tänu tuurile ja Justinile saime 5 dollarit soodukat). Samuti ei saanud me ära öelda šokolaadiviinale (kangusega 30%).

Kas ja miks tasub Dellows Winery’t külastada?

+ Sauvignon Blanc oli seal tõesti kuidagi eriliselt aromaatne ja maitsev
+ Kolmest veiniistandusest oli Dellows ainus, kes meile tänu tuurile soodukat tegi
– Degusteerimist viidi läbi väikeses poekeses ning istanduse hõngu me tunda ei saanud, kuid samas tundus ka, et seal polnud midagi rohkemat väga vaadata
– Võib-olla oli omanikul halb päev (kes siis pühapäeval töötab), aga ta tundus oma olekult pisut tüdinenud ning vähemalt meile jäi selline mulje nagu ta oleks tahtnud asjaga kiirelt ühele poole saada

dellows3
Meie rõõmus veiniseltskond.

Kokkuvõte ja mõned nipid:

• Kui alguses arvasime, et istandustes pole veinid kallid, siis tundub, et vaid mõne veini saab 20-30 NZD vahel kätte. Õiged hinnad algavad 30 NZD-st.
  • Keskmine veinidegusteerimise hind jääb 7-15 NZD vahele. Samuti maksakse osades istandustes degusteerimise summa tagasi, kui klient sooritab ostu.
  • Veinituur on hea variant – koheselt on lahendatud ka transpordiprobleem. Teisalt ei saa ise veiniistandusi valida ning meie tundsime nii mõnelgi korral, et aeg (ehk Justin) kiirustas meid tagant. Mõned istandused pakuvad omalt poolt ka tasuta transporti. Kel soov omal käel istandusi avastada, tasub uurida ka seda võimalust.
  • Kindlasti on Waihekel palju häid ning külastamistväärt veiniistandusi. Kui vähegi on võimalik endal valida, siis Waiheke veinikasvatajate ühenduse kodulehel on hea ülevaade kõikide istanduste kohta.
  • Ka praamipileteid on võimalik palju odavamalt saada, kui reisi vähemalt nädal ette planeerida. Nimelt leiab praamiliiklust organiseeriva ettevõtte, Fullersi, kodulehelt Hot Seat Deal’id, kus saab edasi-tagasi pileti soetada 16 NZD tavahinnast odavamalt.
  • Kui ajanappuse tõttu peab valima, kas külastada Rangitotot või Waiheket, siis meie soovitaksime pigem viimast külastada. Waihekel on rohkem näha ja teha ning saab samuti matkata. Rangitoto oli küll eriline oma vulkaanilisuse pärast, kuid ei jätnud nii eredat muljet (loe postitust Rangitotost siit).